Announcement

Collapse
No announcement yet.

Armar motor "big bang"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Armar motor "big bang"

    Buenas gente, ya que hay post boludos vamos a hacer otro post boludo pero relacionado a los fierros

    Entre una de mis tantas flasheadas locas que tengo en mi cabeza, una que particularmente me llama mucho la atención es hacer que los cilindros (por ejemplo en un 4 cil convencional) 1 y 4 tengan la misma fase de combustión, y lo mismo en el 2 y 3.

    Esta boludez puede ser factible? Porque si nos ponemos a pensar, quizás el motor llegue a tener un torque un poco más alto. Lo que sí me imagino que sería un problema es el contrapesado del subconjunto y si el cigueñal soportará las nuevas cargas por el orden de encendido. Otra desventaja que puedo ver sería las cargas en los cojinetes que podría desgastarlos al toque.



    Saludos

  • #2
    Respuesta: Armar motor "big bang"

    va a parecer una xr600 jajaja

    Comment


    • #3
      Respuesta: Armar motor "big bang"

      en teoria si, pero necesitas que los muñones esten desplazados 180 º entre si...no se cuantos motores aca tienen esa disposicion...

      el tema malo del big bang (que lo usa el Motogp), son las vibraciones, en un 4 cilindros te queda un bicilindrico doble.

      en las motos usan un balanceador.

      ---------- Post added at 01:35 ---------- Previous post was at 01:34 ----------

      Originally posted by DOCTOR TERROR View Post
      va a parecer una xr600 jajaja
      es monocilindrica.

      Comment


      • #4
        Respuesta: Armar motor "big bang"

        Originally posted by DOCTOR TERROR View Post
        va a parecer una xr600 jajaja
        Justamente esa es mi teoría, por la forma de entregar el torque que tienen esas cosas, sería como un XR bicilíndrico con un estilo así de entregar la potencia, bien bruta

        ---------- Post added at 21:38 ---------- Previous post was at 21:35 ----------

        Originally posted by Proctologo View Post
        en teoria si, pero necesitas que los muñones esten desplazados 180 º entre si...no se cuantos motores aca tienen esa disposicion...

        el tema malo del big bang (que lo usa el Motogp), son las vibraciones, en un 4 cilindros te queda un bicilindrico doble.

        en las motos usan un balanceador.

        ---------- Post added at 01:35 ---------- Previous post was at 01:34 ----------



        es monocilindrica.
        Acá todos los motores que ví tienen desplazamiento de 180º los 4 cilindros, por lo menos todos los 4 cilindros de autos normales que ví no tienen cigüeñal cruzado.

        Gracias por la info del MotoGP, sabía que Yamaha había armado algo así pero había leído del cigue de 2 planos que tiene todos los pistones a 270º uno de otro según el sentido de giro.

        Comment


        • #5
          Respuesta: Armar motor "big bang"

          [YT]http://www.youtube.com/watch?v=hII6l6hj1mk[/YT]

          Comment


          • #6
            Respuesta: Armar motor "big bang"

            Y orgulloso Joni. No rompas la pija

            Comment


            • #7
              Respuesta: Armar motor "big bang"

              tenes que hacer una leva que copie el 1 y el 4, y el 2 y el 3.
              despues con un encendido doble bobina ya lo tenes solucionado.

              Comment


              • #8
                Respuesta: Armar motor "big bang"

                Sí, en ese sentido no es tan difícil, lo único que hay que hacer es una leva "simétrica" en el 1 y 4. Con el tema del encendido justo había pensado en un doble bobina como decís.

                Sería algo loco que me gustaría probar de verdad

                Comment


                • #9
                  Respuesta: Armar motor "big bang"

                  Originally posted by Agustin Vanina View Post
                  tenes que hacer una leva que copie el 1 y el 4, y el 2 y el 3.
                  despues con un encendido doble bobina ya lo tenes solucionado.

                  y un cigueñal con contrapesos especiales

                  ---------- Post added at 00:55 ---------- Previous post was at 00:54 ----------

                  Originally posted by Proctologo View Post

                  es monocilindrica.
                  tuve xr y nunca medi cuenta que era monocilindrica

                  Comment


                  • #10
                    Respuesta: Armar motor "big bang"

                    Me anoto a leer. Si posta te tiras a hacer algo fede avisa y te ayudo en todo lo que pueda!

                    Comment


                    • #11
                      Respuesta: Armar motor "big bang"

                      En cuanto me acomode un poquito más ya me pongo manos a la obra.. mientras tanto papel , hoja y calculadora en mano para no mandarme a lo campechano

                      Comment


                      • #12
                        Respuesta: Armar motor "big bang"

                        es posible,pero tenes que reformar si o si el cigueñal
                        chavon que buenos post que tiras...son ideas en el aire pero al fin y al cabo productivas para discutir cosas coherentes
                        el tema es que cuando dos cilindros explotan...suben los otros y tedrian que volver a explotar,porque no creo que tenga tanta inercia el motor me explico?
                        y si cada vez que suben tienen que explotar en que momento es escape?
                        tendria que ser 2t...me explico cual es mi teoria?
                        hacen falta post asi

                        Comment


                        • #13
                          Respuesta: Armar motor "big bang"

                          Originally posted by pipareli1 View Post
                          es posible,pero tenes que reformar si o si el cigueñal
                          chavon que buenos post que tiras...son ideas en el aire pero al fin y al cabo productivas para discutir cosas coherentes
                          el tema es que cuando dos cilindros explotan...suben los otros y tedrian que volver a explotar,porque no creo que tenga tanta inercia el motor me explico?
                          y si cada vez que suben tienen que explotar en que momento es escape?
                          tendria que ser 2t...me explico cual es mi teoria?
                          hacen falta post asi
                          no, 2t no, fijate que los motores de motogp andaban asi, dos y dos, y son 4 t.

                          mas aun , Yamaha saco la R1 de calle con ese ciguenal big bang, eso si, el sonido es una verga...parece un bicilindrico.

                          ---------- Post added at 02:47 ---------- Previous post was at 02:47 ----------

                          Originally posted by FedAP1600 View Post
                          En cuanto me acomode un poquito más ya me pongo manos a la obra.. mientras tanto papel , hoja y calculadora en mano para no mandarme a lo campechano
                          y las vibraciones ?

                          Comment


                          • #14
                            Respuesta: Armar motor "big bang"

                            Originally posted by Proctologo View Post
                            no, 2t no, fijate que los motores de motogp andaban asi, dos y dos, y son 4 t.

                            mas aun , Yamaha saco la R1 de calle con ese ciguenal big bang, eso si, el sonido es una verga...parece un bicilindrico.

                            ---------- Post added at 02:47 ---------- Previous post was at 02:47 ----------



                            y las vibraciones ?
                            Justamente eso es en lo que más voy a tener que ver... A leer y practicar mucho análisis matemático y álgebra para poder ver más o menos cómo tengo que disponer las masas y evitar un poco las vibraciones

                            Comment


                            • #15
                              Respuesta: Armar motor "big bang"

                              de la wiki:





                              Big-bang firing order

                              From Wikipedia, the free encyclopedia

                              Jump to: navigation, search
                              For other uses, see Big Bang (disambiguation).

                              This article or section appears to contradict itself about whether it is a conventional or a "big bang" engine that can "overwhelm the rear tire". Please see the talk page for more information. (October 2011) A big bang engine is an unconventional motorcycle engine designed so that most of the power strokes occur simultaneously or in close succession. This is achieved by changing the ignition timing, changing or re-timing the camshaft, and sometimes in combination with a change in crankpin angle. The goal is to change the power delivery characteristics of the engine or exhaust sound. A regular firing multi-cylinder engine fires at approximately even intervals, giving a smooth-running engine. Because of a big bang engine's power delivery imbalance, there exists more vibration and stress in the engine. This imbalance can overwhelm the rear tire, and generally makes a slide harder to catch. Until recently, this has limited their use to racing.
                              Contents

                              [hide] [edit] Twins and twingles

                              EngineCrankshaftIgnition timingGraphicalExampleSingle (2-stroke)
                              Parallel twin
                              Flat twin
                              360°
                              180°360-3601-0-0-0-1-0-0-0-
                              BSA, Triumph, Norton, AJS, Matchless and BMW F800S
                              BMW R seriesSingle
                              Parallel twingle
                              Flat twingle
                              360°
                              180°7201-0-0-0-0-0-0-0-
                              2-0-0-0-0-0-0-0-
                              2-0-0-0-0-0-0-0-Parallel twin180°180-5401-0-1-0-0-0-0-0-1966 Honda “Black Bomber”, Yamaha TX500 and Kawasaki ER-6Parallel twin
                              90° V twin270°
                              360°270-4501-0-0-1-0-0-0-0-Yamaha TRX850
                              Triumph Thunderbird (since 2009)
                              Ducati
                              Triumph Scrambler45° V twin360°315-4051-0-0-010-0-0-0-Harley-Davidson45° V twingle360°45-675110-0-0-0-0-0-0-Modified Harley-Davidson XR-750 for flat track racing[edit] Parallel twins

                              Main article: straight-two
                              The classic British parallel twins (BSA, Triumph, Norton, AJS & Matchless) had a 360° crankshaft that, compared to a single, gave twice as many ignition pulses, which were evenly spaced.
                              The early Japanese parallel twins, like the 1966 Honda “Black Bomber” and Yamaha TX500, adopted a 180° crank that gave an uneven firing pattern. This configuration has the best possible primary mechanical engine balance for a parallel twin; the uneven firing was a by-product of this design.
                              The Yamaha TRX850 had a 270° crank that allowed a more regular firing pattern than a 180° crank, and less regular than a 360° crank. This configuration has the best possible secondary engine balance for a parallel twin; its exhaust sound and power delivery is identical to a 90° V-twin.
                              [edit] Twingles

                              For the Puch 250 twingle, see Split-single.
                              A twingle is a four-stroke twin-cylinder engine with an altered firing order designed to give power pulses similar to a single cylinder four-stroke engine. It is well known that four-stroke singles "hook up" (or get and maintain traction) better than two-strokes in the dirt.[citation needed] This is because four-stroke singles have half as many power strokes per crankshaft revolutions as a two-stroke single. This creates a recovery gap during which the rear tire regains traction.
                              Inline twins with a 360° crankpin offset or flat-twins can be easily converted into twingles by firing both of the cylinders at the same time and installing a camshaft or camshafts that operate both cylinders' valves in parallel. Because many such engines already employ the wasted spark principle, only the camshaft modification is necessary.The Vintage Dirt Track Racing Association (VDTRA) 2010 Rules have banned vintage motorcycles from being setup as a twingle.[citation needed]
                              [edit] V twins

                              Main article: V-twin engine
                              A narrow angle v-twin such as the 45° Harley-Davidson naturally has slightly uneven spaced power strokes. By changing the ignition timing on one of the cylinders by 360° the power strokes are very closely spaced. This will cause uneven fuel distribution in an engine with a single carburettor. The Harley-Davidson XR-750 with twin carburettors was a popular bike to twingle. It had great success in flattrack racing.[citation needed]
                              [edit] Four-cylinder engines

                              EngineCrankshaftIgnition timingGraphicalExampleI4180°180-180-180-1801-0-1-0-1-0-1-0-Honda CB750I4 'Long bang'180°180-5402-0-2-0-0-0-0-0-Shinya Nakano's Kawasaki Ninja ZX-RR[1]I4 'Uneven bang'crossplane180-90-180-2701-0-1-1-0-1-0-0-2009 Yamaha YZF-R170° V4
                              90° V4180°180-70-180-290
                              180-90-180-2701-0-1-1-0-1-0-0-1985-2007 Yamaha V-Max
                              Honda VFR80090° V4 'Twin pulse'
                              70°90-200-90-3401-1-0-1-1-0-0-0-Ducati Desmosedici RR[2]90° V4 'Droner'360°90-270-90-2701-1-0-0-1-1-0-0-Honda VF/RC30/RC45112° V4 'Big bang' (2-stroke)180°68-292-68-2922-2-0-0-2-2-0-0-1990 Honda NSR500[3]90° V4 'Screamer' (2-stroke)180°90-90-90-90-90-90-90-901-1-1-1-1-1-1-1-1984 Honda NSR500[4][edit] Inline fours

                              Main article: I4 engine
                              A four-cylinder engine with a regular firing interval is sometimes referred to as a screamer. The regular delivery of power strokes can overwhelm the rear tire, and generally makes a slide harder to catch as well.[citation needed] A long bang fires both pairs of cylinders in quick succession; the power delivery is identical to a parallel twin with a 180° crank and similar to a v-twin. In 2005 Kawasaki experimented with this configuration on the ZX-RR MotoGP bike.[1]
                              The 2009 Yamaha YZF-R1 has instead an uneven firing order.[5] The power delivery is the same as a 90° V4 with a 180° crank, such as the Honda VFR800 and very similar to the Yamaha V-Max which has been lauded for its exhaust sound.[6]
                              [edit] 4-stroke V4

                              Main article: 4-stroke
                              Main article: V4 engine
                              This section requires expansion. (April 2010)[edit] 2-stroke V4

                              Main article: 2-stroke
                              Main article: V4 engine
                              The Honda NSR500 began and ended its life as a screamer. However in 1990 Honda connected both of the pistons in one bank to the same crankpin and both of the other pistons to a crankpin offset 180°. This NSR500 was called a 'big bang'. Yamaha created a big bang YZR500 in 1992. The YZR500 had two crankshafts like a U engine and the angle between each pair of cylinders was 90°, like a V4.
                              In 1997 Mick Doohan wanted to run a 180° screamer engine. HRC crew chief Jerry Burgess explains why: "The 180 got back a direct relationship between the throttle and the rear wheel, When the tire spun I could roll off without losing drive. The big bang has a lot of engine braking, so it upsets the bike into corners, then when you open the throttle you get this sudden pulse of power, which again upsets the suspension. Mick's secret is corner speed, so he needs the bike to be smooth and the 180 is much smoother."[3]

                              Comment

                              Working...
                              X